Mic tratat despre cartografierea sufletului de Daniela Marchetti-recenzie

Titlul –  Mic tratat despre cartografierea sufletului

Autoare – DANIELA MARCHETTI

Editura – LITERPRESS PUBLISHING, 2020

Colecția – Lirio Calla

PAGINI- 153

„ Nu există întrebare mai tâmpită decât „ Ce a vrut să spună autorul?” Autorul poate a și murit. Nu mai contează ce a vrut el să spună, contează ce ți-a spus ție, cititor fiind, în ce punct te întâlnești tu cu poemul acela. Cititorul nu trebuie să-l citească pe poet, ci să se citească pe sine, în poemele lui.” – poetul Ion Mureșan/Divanul imaginar

Am citit poeziile Danielei cu mult înainte de a publica această mică bijuterie de pus în bibliotecă. Mic tratat  despre cartografierea sufletului este un volum de poezii apărut la editura LiterPress Publishing. O editură nouă care într-un timp scurt are deja în portofoliu șapte cărți și care o să fie sigur un succes, având scopul de a face cunoscută vocea autentică a autorilor.

Ca iubitoare a poeziei trebuie să specific că versurile cuprinse în cartea proaspăt ieșită de la tipar au o muzicalitate aparte. Stilul modern transmis prin vers liber, fără semne de punctuație oferă cititorului ocazia de a reinterpreta cuvintele așternute oferindu-le propria viziune.

Temele alese de poetă sunt diverse, persistând în credință, accentuând divinitatea în multe din poezii folosind cuvinte specifice – rai/paradis/ Dumnezeu/Golgota și îngeri. Cunoscându-se că îngerii sunt dublul ceresc al oamenilor , ca cititor am avut impresia de o dualitate feminină în poezie. Deși se distinge o emoție de tristețe în temele alese, acestea se armonizează prin visuri clădite pe clapele pianului și romantism. „ te caută respirația mea…/iată-mi gura, iată-mi și trupul vinovat…/ când săgeata s-a înfipt de-a pururi „ să fie vorba de săgeata lui cupidon care te străpunge pentru totdeauna?

Folosindu-se de frumusețea anotimpurilor, Daniela, așterne pe filele acestui Mic tratat despre cartografierea sufletului, o tristețe optimistă, jucăușă, misterioasă și originală.

În versul liber e permis orice, de aceea structura neregulată, versurile neîncadrate în stofe, aplicate după voie într-o construcție modernă arată originalitatea condeiului sub amprenta Danielei Marchetti.

elegia

până și dragostea devine o asceză

în care ne clătinăm laolaltă cu universul

căutând urmele jocului din cariera de piatră

dar dacă se întâmplă să fii poet,

ay, frumoasa mea întâmplare,

niciodată nu-ți va răspunde melancolia

clopotul bisericilor din cer bat îmbrățișându-se cu trecutul

mie îmi crește în palmă un catarg

tocmai când fluturii cu aripi din scoarță de copac

iau foc în elegia trădată

DESPRE AUTOARE:

Daniela Marchetti s-a născut la 24 aprilie 1971, în Slatina, județul Olt, România, locuind acum la San Daniele, în provincia Udine, Italia • Studii secundare în Slatina, studii universitare în Arad, Universitatea de Vest “Vasile Goldiș” Facultatea de Medicină și Farmacie, cu o specializare pe istoria farmaciei din Europa Centrală, • Coordonează un proiect din programele Clubului Mitteleuropa, Viena, un alt proiect are ca țintă interferențele istorice între provinciile Italiei de Nord și Banat, un al treilea implică epistolarul din tranșeele primului război mondial iar al patrulea se desfășoară pe tema cercetărilor privind istoria mentalităților și a elitelor în Mitteleuropa. • Participări la conferințe, simpozioane, colocvii pe tematicile acestor preocupări cu studii în reviste de specialitate. Diplomă de Excelență din partea Academiei Române, filiala Timișoara, pentru contribuția la reușita manifestării cultural-științifice „150 de ani de la prezența lui Eminescu în Banat, 1868-1918” • Premiul Național de Poezie „Gheorghe Azap” • Directoarea revistei lunare de cultură europeană ARTE VOLUME: Când stropii vremii curg precum nisipul…, poeme, cu o postfață de Ionel Bota, Craiova, Editura Sitech, 2018; Cine te iubește, îngere?…, poeme, prefață de Simona-Grazia Dima, București, Editura Eikon, 2018; Levantul fără sfârșit…, poeme, cu o prefață de Șerban Foarță, Timișoara, Editura Brumar, 2019; Quarantena conquistat@…, poeme, Clubul Mitteleuropa Viena/Oravița, 2020. Co-autoare la volumele Contribuții la istoria barocului muzical în Mitteleuropa, Reșița, Editura TIM, 2018; Anul 1868. Eminescu și Banatul istoric, Timișoara, Editura David Press Print, 2018. Prezentă cu un studiu în volumul Patriotism și Interculturalitate, coordonat de Anca Dimitriu, Ana-Irina Iorga și Ana-Elisabeta Tomorug, sub Înaltul Patronaj al Casei Regale de România, Iași, Editura Vasiliana 98, 2018. Cicluri de poeme în antologii românești și italiene REFERINȚE CRITICE: Cornel Ungureanu, Șerban Foarță, Radu Ulmeanu, Simona-Grazia Dima, Liliana Rus, Geo Galetaru, Ionel Bota, George Popescu ș. a. Din 2013 publică în antologii românești și italiene.

2 gânduri despre „Mic tratat despre cartografierea sufletului de Daniela Marchetti-recenzie”